Δευτέρα 27 Μαΐου 2013

Ύλη Εαρινού εξαμήνου για το Π.Τ.Δ.Ε




Ειδική Αγωγή στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον

Ύ λ η   Ε ξ ε τ ά σ ε ω ν:
Α. Βιβλίο: «Παιδί με ειδικές ανάγκες, οικογένεια και σχολείο: Μία σχέση Αλληλεπίδρασης», Εκδόσεις Παπαζήση, 2013
?    Εισαγωγή (σελ. 17-21)
?    Μέρος Α’:
§       Κεφ. 1ο:  1.3 Οικογένεια με παιδί με ειδικές ανάγκες (σελ. 42-48)
§       Κεφ. 3ο: Βασικά χαρακτηριστικά της οικογένειας με παιδί με ειδικές ανάγκες (σελ. 69-78)
§       Κεφ. 4ο: Η οικογένεια με παιδί με ειδικές ανάγκες ως σύστημα (σελ. 79-106)
§       Κεφ. 5ο: Η οικογένεια με παιδί με ειδικές ανάγκες και αλληλεπίδραση με τα ευρύτερα πλαίσια στήριξης (σελ. 107-118)
§       Βασικές επισημάνεις (σελ. 119-121)
?    Μέρος Β’:
§       Κεφ. 2ο:  Οικογένεια με παιδί με ειδικές ανάγκες και σχολείο: θεωρητικές και πρακτικές εφαρμογές (σελ. 139-154)
§       Κεφ. 3ο:  3.3 Τύποι δεσμών ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια & 3.4 Στάσεις και προσδοκίες των «σημαντικών άλλων» (σελ. 165-174)
§       Κεφ. 4ο: 4.2 Τα δικαιώματα των γονέων στην ειδική αγωγή & 4.3 Οι γονικές ευθύνες στην εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες (σελ. 195-198)
§       Κεφ. 5ο: Οικογένεια με παιδί με ειδικές ανάγκες και σχολείο προς μία σχέση συνεργασίας (σελ. 199-208)
§       Βασικές επισημάνεις (σελ. 209-211)


Εισαγωγή στη Σχολική Ψυχολογία (ΥΑ0008)

Για τους φοιτητές/-τριες που έχουν δηλώσει ως σύγγραμμα το βιβλίο της Χατζηχρήστου, Χ.  (2011). 

1. Σημειώσεις πανεπιστημιακών παραδόσεων.
2. Περίγραμμα μαθήματος (University Press).
3. Bιβλίο: Χατζηχρήστου, Χ. Γ. (2011). Σχολική Ψυχολογία. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Κεφ. 1, 4 (υποκεφάλαια 1, 2.1, 4, 5,6,7,8), 5, 6 (υποκεφάλαια 1, 2, 3, 5, 6, 8), 7, 10, 12

Για τους φοιτητές/-τριες που έχουν δηλώσει ως σύγγραμμα το βιβλίο του Νικολόπουλου, Δ.Σ. (2008). 

1. Σημειώσεις πανεπιστημιακών παραδόσεων.
2. Περίγραμμα μαθήματος (University Press).
3.
Bιβλίο:  Νικολόπουλου, Δ.Σ. (2008). Σχολική Ψυχολογία. Εφαρμογές στο σχολικό περιβάλλον. Αθήνα: Tόπος.
Όλα τα κεφάλαια.


Eφαρμογές Σχολικής Ψυχολογίας στο σχολείο.


 Για τους φοιτητές/-τριες που έχουν δηλώσει ως σύγγραμμα το βιβλίο των Ζαφειροπούλου Μ. & Καλαντζή-Αζίζι, Α. (2011). 

1. Σημειώσεις πανεπιστημιακών παραδόσεων.
2. Περίγραμμα μαθήματος (University Press).
3. Bιβλίο: Ζαφειροπούλου, Μ. & Καλαντζή-Αζίζι, Α. & (2011). Προσαρμογή στο σχολείο. Πρόληψη και αντιμετώπιση δυσκολιών. Αθήνα: Πεδίο.
Κεφ. 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11. 
                                               
Για τους φοιτητές/-τριες που έχουν δηλώσει ως σύγγραμμα το βιβλίο του Xρηστάκη, Κ. Γ. (2001). 
                                
1. Σημειώσεις πανεπιστημιακών παραδόσεων.
2. Περίγραμμα μαθήματος (University Press).
3. Bιβλίο: 
Xρηστάκης, Κ. Γ. (2001). Προβλήματα συμπεριφοράς στη σχολική ηλικία. Αθήνα: Ατραπός.
Κεφ. 1, 2, 4, 5, 6. 
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ




Εξεταστέα ύλη
Α. Από το βιβλίο:
Σκούρτου, Ε. (2011).  Η Διγλωσσία στο Σχολείο. Αθήνα: Gutenberg
Τα κεφάλαια 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 14, 15.

Κάθε κεφάλαιο συνδέεται με παραδείγματα ή δραστηριότητες.

Κεφάλαιο Πρώτο
Γλώσσες και Διγλωσσία στον Κόσμο
Δραστηριότητες:  (α) Δίγλωσσα κράτη (β) η Διγλωσσία στον τόπο μου

Κεφάλαιο Δεύτερο
Διγλωσσία, Γλωσσική Πολιτική και Σχολείο
Δραστηριότητα:  Ταινία «Όνειρα σε Άλλη Γλώσσα» της Λουκίας Ρικάκη http://www.youtube.com/watch?v=UiBzVyseWug

Κεφάλαιο Τρίτο
Η γλωσσική κοινότητα
Δραστηριότητες: “White Australia Policy”, “Aborigines”, “The Stolen Generation”

Κεφάλαιο Τέταρτο
Η γλώσσα στην επικράτειά της
Δραστηριότητα: Ταινία της Λουκίας Ρικάκη «Ο Άλλος»

Κεφάλαιο Πέμπτο
Γλωσσική Πολυμορφία και Γλωσσική Μετατόπιση

Ταινία, «Μη φοβάσαι, μίλα»

Κεφάλαιο Έκτο
Η Πολυμορφία της Μίας Γλώσσας

Η Κυπριακή διάλεκτος 
Αντρέας Παπαπαύλου Καθηγητής Γλωσσολογίας και ψυχογλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου

Κεφάλαιο Έβδομο
Διγλωσσία: Μία Νέα Θεωρία σε Εξέλιξη

Bilingual Babies


Κεφάλαιο Ένατο
Πρώτη / Μητρική Γλώσσα


Κεφάλαιο Δέκατο Τέταρτο
Διγλωσσία και Μάθηση: Οι Αντίπαλες και οι Συμπληρωματικές Υποθέσεις
Υπόθεση 1: Η Μέγιστη Δυνατή Έκθεση στη Γλώσσα Στόχο / Χρόνος ανά Δραστηριότητα
Υπόθεση 2: Χωριστή Υποκείμενη Γλωσσική Ικανότητα / Κοινή Υποκείμενη Γλωσσική Ικανότητα
Υπόθεση 3: Η Αλληλεξάρτηση των Γλωσσών
Υπόθεση 4: Τα Οριακά Επίπεδα (Threshold Hypothesis)
Υπόθεση 5: Καθημερινή γλώσσα, ακαδημαϊκή γλώσσα, διακριτές γλωσσικές δεξιότητες
Υπόθεση 6: Ημιγλωσσία, μία υπόθεση υπό απόσυρση
Υπόθεση 7: Η υπόθεση της κατανοητής εισερχόμενης πληροφορίας
Υπόθεση 8: Ο γραμματισμός, οι γραμματισμοί και ο διγραμματισμός ή το συνεχές του (εγ)γραμματισμού σε δύο γλώσσες



Κεφάλαιο Δέκατο Πέμπτο
Πρόταση 3: Το πλαίσιο για την ανάπτυξη της ακαδημαϊκής γλώσσας





ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


Από το βιβλίο της Άλκηστις Κοντογιάννη Μαύρη αγελάδα- Άσπρη αγελάδα: Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Διαπολιτισμικότητα , Αθήνα, εκδόσεις Τόπος
εντός ύλης είναι:

Κεφάλαιο 1: Εισαγωγή

Κεφάλαιο 3: Το διαδραστικό Θέατρο (περιληπτικά)

Κεφάλαιο 6: Για μια μετασχηματιστική παιδαγωγική

Κεφάλαιο 7: Τέχνη, Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και διαπολιτισμικότητα

(από το κεφάλαιο 7, εκτός ύλης είναι η ενότητα : «Οι έρευνες πληθαίνουν» σελ.243 και η ενότητα «Προγράμματα» σελ.245)


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ


1.Διδακτικές Σημειώσεις για το Μάθημα: «Παιδαγωγική του Θεάτρου» σε συνδυασμό με τις Σημειώσεις Πανεπιστημιακών Παραδόσεων του μαθήματος


2.Από το βιβλίο των A. Αυδή, Μ. Χατζηγεωργίου (2007) Η Τέχνη του Δράματος στην Εκπαίδευση, Αθήνα: Μεταίχμιο, εντός ύλης είναι όλο το Πρώτο Μέρος: Εισαγωγή στο Δράμα (από τη σελίδα 19 έως τη σελίδα 99).



[Σημείωση: Η ύλη των εξετάσεων υπάρχει σε αντίτυπα στο University Press

Η Ιστορία και η Διδακτική της:

Α) Γιώργος Κόκκινος, Η σκουριά και το πυρ, σελίδες 32-74 και 337-485.
Β) Γ. Κόκκινος – Β. Δρακόπουλος, Χρονολόγιο της Επανάστασης του 1821.
Γ) Γ. Κόκκινος (και άλλοι), Ιστορία του Νεότερου και Σύγχρονου κόσμου, 135-267.
Το μάθημα θα εξεταστεί γραπτά


Λαογραφία.

 Εισαγωγή στη μελέτη του λαϊκού πολιτισμού.
- Μ. Γ. Μερακλής, Ελληνική Λαογραφία, εκδ. Οδυσσέας, Αθήνα 2004, σσ. 13-95, 131-220, 253-263, 285-359, 421-430.
- Οι σημειώσεις των πανεπιστημιακών παραδόσεων.



 Η διάχυση του αισώπειου μύθου στην Ευρώπη


- Η "Εισαγωγή" του βιβλίου Θεόδωρος Μαυρόπουλος (επιμέλεια), Αισώπειοι μύθοι, εκδ. Ζήτρος, Θεσσαλονίκη 2005, σσ. 11-33.
- Το άρθρο (στην αγγλική γλώσσα) που βρίσκεται στο σύνδεσμο http://www.ccsenet.org/journal/index.php/res/article/view/10568/9409.
- Ο φάκελος σημειώσεων που μπορείτε να προμηθεύεστε από το University Press.
- Οι σελίδες 13-31, 48-86, 94-100 και 123-128 της διδακτορικής διατριβής Γεώργιος Κατσαδώρος, Η διάχυση του αισώπειου μύθου στην Ευρώπη των μέσων χρόνων: Η περίπτωση του Odo of Cheriton, Aθήνα 2005, την οποία μπορείτε να βρίσκετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση: thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/21442#page/1/mode/2up.
- Οι σημειώσεις των πανεπιστημιακών παραδόσεων.

 Λαϊκή λογοτεχνία: Σύγχρονες όψεις


- Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, Έντυπα μέσα επικοινωνίας και λαϊκός πολιτισμός, εκδ. Ινστιτούτο του βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2011, σσ. 9-124.
- Ο φάκελος σημειώσεων που μπορείτε να προμηθεύεστε από το University Press (από 12/5/2013).
- Οι σημειώσεις των πανεπιστημιακών παραδόσεων

 Σχολική Παιδαγωγική: Σχεδιασμός και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου»



α.Για τους φοιτητές που έχουν επιλέξει το βιβλίο του Π. Διαμαντόπουλου (2002) με τίτλο «Σχολική Παιδαγωγική –Θεωρία του Σχολείου»,Εκδόσεις Παπαζήση, Τόμος Α΄, Αθήνα, τα παρακάτω κεφάλαια:
Από το πρώτο κεφάλαιο το υποκεφάλαιο: 5
Το πέμπτο κεφάλαιο ολόκληρο.
Από το έκτο κεφάλαιο τα υποκεφάλαια:1 ,2,3 και 4.
Από το έβδομο κεφάλαιο τα υποκεφάλαια;1,4 και 5.
Από το όγδοο κεφάλαιο τα υποκεφάλαια:1,2,3,4 και 6.
Το ένατο κεφάλαιο ολόκληρο.
Το δέκατο κεφάλαιο ολόκληρο.

β. Για τους φοιτητές που έχουν επιλέξει το βιβλίο του Ι. Πυργιωτάκη (2011) με τίτλο «Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη»,1η Έκδοση, Εκδόσεις Πεδίο ,Αθήνα, τα παρακάτω κεφάλαια:
Από το κεφάλαιο 1 τα υποκεφάλαια: 1.2.,1.3.,1.4.
Από το κεφάλαιο 3 τα υποκεφάλαια: 3.2. και 3.3.
Από το κεφάλαιο 4 τα υποκεφάλαια: 4.1.,4.2.,4.3. και 4.4.3.
Από το κεφάλαιο 5 τα υποκεφάλαια: 5.1. και 5.2.1.
Από το κεφάλαιο 6 τα υποκεφάλαια: 6.1.,6.2.,6.3.,6.4.,6.5.,6.6.,6.7.,6.8.

Ανάλυση του Διδακτικού Πεδίου:Πρακτικές Ασκήσεις Α΄ Φάσης»

Από το βιβλίο του Η. Ματσαγγούρα (2011) με τίτλο: «Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας, Ι. Θεωρία της Διδασκαλίας, ΙΙ. Στρατηγικές Διδασκαλίας, Ενιαίο, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα, οι παρακάτω σελίδες:α. Μέρος Α΄,Η Προσωπική Θεωρία ως Πλαίσιο Στοχαστικο-κριτικής Ανάλυσης οι σελίδες:135-174,223-265. β .Μέρος Β΄,Στρατηγικές Διδασκαλίας ,Η κριτική Σκέψη στη Διδακτική Πράξη οι σελίδες:151-187,247-300,303-337,509-536.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ 
Οι εξετάσεις είναι προφορικές (Γραφείο διδάσκοντος)

Α΄ΕΠΙΛΟΓΗ (ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΔΟΞΟΣ)
Α΄   Θεωρία    
Α1. Από το βιβλίο: Γ.Δ. Παπαντωνάκης. Εισαγωγή στο ελληνικό παιδικό μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας. Αθήνα: Κέδρος 2013, οι σελίδες:
1.     15- 65

Α2. Από το ηλεκτρονικό περιοδικό  Παιδαγωγικά Ρεύματα (Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αιγαίου) το κείμενο  Γεώργιος Παπαντωνάκης « «Ελληνική παιδική λογοτεχνία επιστημονικής φαντασίας: Από την αποικιοκρατία και στην απολυταρχία στη δημοκρατική διαπαιδαγώγηση των παιδιών, τεύχος 1 (http://www.rhodes.aegean.gr/ptde/revmata/) και οι μελέτες «Η αποστολή του ατόμου υπερβαίνει την αποστολή της κοινωνίας. Ανταποκρίσεις και διλήμματα στη σύγχρονη παιδική και νεανική επιστημονική φαντασία» και  «Δυστοπία και Ουτοπία και ελληνική επιστημονική φαντασία». Τα τρία αυτά άρθρα υπάρχουν και στο Κατάστημα για φωτοτυπίες απέναντι από το ΚΑΜΕΙΡΟΣ.

Β΄ΕΠΙΛΟΓΗ (ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΔΟΞΟΣ)
1.     Από  το βιβλίο των: Γώργιος Παπαντωνάκης και Τριαντάφυλλος. Κωτόπουλος Ελληνικής Λογοτεχνίας τα Ετεροθαλή. Μελέτες για την Παιδική, τα Νεανική και τη Λογοτεχνία για Ενήλικες ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΝΟΤΗΤΑ, σελ. 113-209 (συνολικά 5 μελέτες  που απαρτίζουν την ενότητα).
2.     Από το ηλεκτρονικό περιοδικό  Παιδαγωγικά Ρεύματα (Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αιγαίου) το κείμενο  Γεώργιος Παπαντωνάκης « «Ελληνική παιδική λογοτεχνία επιστημονικής φαντασίας: Από την αποικιοκρατία και στην απολυταρχία στη δημοκρατική διαπαιδαγώγηση των παιδιών, τεύχος 1 (http://www.rhodes.aegean.gr/ptde/revmata/).

Β) Κείμενα: ΚΟΙΝΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
1.  Παπαθεοδώρου Βασίλειος. Χνότα στο τζάμι. Αθήνα: Κέδρος. .
2. Σίνου Κίρα . Το μεγάλο πείραμα. Αθήνα: Κέδρος.
3.   Βερέττας Μάριος. Εισβολή στη Μυρμηγκάνα. Αθήνα: Μάριος Βερέττας. 
Σε οποιαδήποτε έκδοση τα διαβάσετε.

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΕΣ 
Οι εξετάσεις είναι προφορικές (Γραφείο του διδάσκοντος).

Α΄ΕΠΙΛΟΓΗ (ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΔΟΞΟΣ)
 Α΄   Θεωρία
Α1. Γιάννη Ρίτσου: Βιογραφικά (Υπάρχουν και στο Κατάστημα για φωτοτυπίες απέναντι από το ΚΑΜΕΙΡΟΣ.
Α2. Από το βιβλίο: Γ.Δ. Παπαντωνάκης. Εισαγωγή στην παιδική ποίηση του Γιάννη Ρίτσου. Αθήνα: Οδυσσέας 2011,  οι σελίδες: 11– 122.

  Β΄ΕΠΙΛΟΓΗ (ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΔΟΞΟΣ)

Β.  Όσοι έχουν επιλέξει τη δεύτερη επιλογή
Β1. Γιάννη Ρίτσου: Βιογραφικά (Υπάρχουν και στο Κατάστημα για φωτοτυπίες απέναντι από το ΚΑΜΕΙΡΟΣ.

Β2.  Από το βιβλίο: Ανδρέας Καρακίτσιος Ποίηση για παιδιά και νέους. Θεσσαλονίκη: Ζυγός, 2008, οι σελίδες 25-73.

Β) Κείμενα: ΚΟΙΝΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ

      Τα λογοτεχνικά κείμενα που έχουν οριστεί από την έναρξη της ακαδημαϊκού έτους :
      α) Βασίλης Παπαθεοδώρου: Το μήνυμα. Αθήνα: Καστανιώτης.
      β)  Λίτσα Ψαραύτη. Όνειρα από μετάξι. Αθήνα: Πατάκης.
        γ) Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου. Σπίτι για πέντε. Αθήνα: Πατάκης

ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ: 
Σημειώσεις μαθήματος που βρίσκονται στο site του ΠΤΔΕ 
www.pre.aegean.gr-> Εργαστήρια Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ:
Σημειώσεις Μαθήματος 
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ:
Σημειώσεις μαθήματος
ΑΓΓΛΙΚΑ Ι  Σημειώσεις Μαθήματος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου